11 Temmuz 2018 Çarşamba

KURAN MECAZCI OLAMAZ

 Kuran'da mecaz yoktur.Hele birde Kuran'da şiirsel bir mecaz arayanlar tamamen hayal kırıklığına uğrarlar.Ama nasıl olur?Kuran'da müteşabih ayetler var diyenler yazının son kısmına baksınlar lütfen.
Kuran'da mecaz yoktur,çünkü Kuran kolay anlaşılabilirlik(mubin) amacını gütmektedir.Oysa mecaz zor anlaşılan bir şeydir.Mecaz mubin değildir,ona zıttır.Kuran karşısındaki kitlenin cahil ve ümmi olduğunu bilmektedir.Ümmilerin kolayca anlamasına uygun anlatımlardan oluşur.
Allah ümmilere kendi içlerinden bir peygamber yolladı.Onlara hikmetli kitaptan ayetler okur.Ve onlara öğretir-Cuma 2 KURAN
Bu ümmi muhatapların kolayca anlayabileceği açık anlatımdan(mubin) yanadır Kuran.
Kuranı senin lisanınla(Arap lisanıyla) kolaylaştırdıkki;onunla inatçı bir kavmi uyarabilesin-Meryem 97 KURAN
Ataları uyarılmamış ve bu sebeple gaflet(bilgisizlik) içinde kalmış bir kavmi uyarabilmen amacıyla onu indirdik-Yasin 6 KURAN
Kuran mecazın şiirsel olduğunu ve anlaşılmasının karışık olduğunu biliyor.Şairsel ve şiirsel anlatımdan uzak durmaktadır:ki o zamanda Arap şiiri mecaz üzerine kuruluydu.
 O bir şairin sözü değildir.Ne kadar az îman ediyorsunuz?-Hakka 41 KURAN
O şiirsel(şairane) bir söz değildir.Ne kadar az îman ediyorsunuz?-Hakka 41 KURAN
Ve şairlik abartılı ve kötü bir anlatım tarzıdır Kuran'a göre:
Ve şairlere uymak sadece azgınlıklara(aşırılıklara) sebep olur-Şuara 224 KURAN
Ve şairler abartılı ve hayali olanın peşindedirler-Şuara 225 KURAN
Kuran kendini mübin(açık anlatımlı) olarak görür.
Bunlar,apaçık(mubin) Kitab’ın âyetleridir.-Şuara 2 KURAN
Mecaz asla mubin(apaçık,anlaşılabilir) değildir.Şiirsel mecaz mubin değildir.
Biz o peygambere şiir öğretmedik. Şiir ona yaraşmazdı da. Ona vahyedilen, bir öğütten(zikra) ve apaçık(mubin) bir Kur´an´dan başka şey değildir-Yasin 69 KURAN
Ve onu emin bir ruh indirdi-Şuara 193 KURAN
Uyarıcılardan olabilmen için-Şuara 194 KURAN
Apaçık Arap lisanıyla-Şuara 195 KURAN(Bi lisânin arabiyyin mubîn)
Yani peygamberin görevini yapabilmesi için apaçık bir Arapça anlatıma ihtiyaç vardır.Oysa mecaz bunun tam tersidir.
Eski tefsirciler Şuara(şairler) suresine bakarak;şiirsel mecazcılıkla açık ve kolay anlatımı(mubin) birbirinin zıttı saymışlardır.Ve bu konuda gayet haklılardır.
Korunabilmeleri için pürüzsüz Arapça indirdik-Zumer 28 KURAN
Buradaki pürüzsüz anlatım mecazın tersidir.Mecaz pürüzsüz anlatım değildir.
Ve Kuran'ın yazılış amacına terstir mecaz.Çünkü o ümmi ve bedevilere öğüt vermek için yazıldı.Onun için kolay anlaşılabilir olmalıdır.
Öğüt olabilmesi için Kuran'ı kolaylaştırdık-Kamer 32 KURAN
İşte bunlar kitabın ayetleridir ve Kuran apaçık hale getirilmiştir-Hicr 1 KURAN
Üstelik muhataplarının kolayca anlayamadıkları konularda mecaza baş vurmaz.Bunu anlamaya ilminiz yetmez der geçer.Tarzı ve üslübu budur.
Sana ruhu soruyorlar.Deki rabbimin emri budur:sizin ilminiz onu anlamaya yetmez-İsra 85 KURAN
Ve Kuran geçmişin olaylarını anlatırkende;gerçek kişilerin gerçek olayları olarak verir bunları.Masalsı bir mecazcılık kullanmaz.
Sana Zülkarneyn hakkında soru soruyorlar. De ki:“Size ondan gerçek bir anı(zikra) okuyacağım.”-Kehf 83 KURAN
Zikra/zikre:gerçekleşmiş bir olayı gerçek bir şekilde anımsatmak demektir.
Kuran kendisini masal olmaktan uzak görür.Kendisine masal muamelesi yapılmasına kızar.Kendisiyle ilgili masal yakıştırması yapılmasını asla kabullenmez.Bunları gerçek olaylar olarak sunar.
Yine onlar dediler ki: (Bu âyetler), onun, başkasına yazdırıp da kendisine sabah-akşam okunmakta olan, öncekilere ait masallardır.Furkan 5,Kuran
Andolsun ki, bu tehdit bize yapıldığı gibi, daha önce atalarımıza da yapılmıştır. Bu,öncekilerile ilgili masallardan başka bir şey değildir.Neml 68,Kuran
Ve o kendisini muhkem olarak görür.
Muhkem/Mu-hüküm:açık ve anlaşılır kararlar,kesin sonuç bildiren kararlar.Hakimlik(hükümcülük) yapmmak için açık ve kesin sonuç lazımdır.


Bu kitap muhkem(kesin anlamlı) kılındı.Ayetleri ayrıntılı ve açık hale getirildi....Hud 1 KURAN
Kitabın ana kısmını muhkem(kesin anlamlı) ayetler oluştururlar.Kitabın az bir kısmıysa müteşabihtir....Ali İmran 7 KURAN
Mu-teşbih:yani benzetme,yani eğretileme.Buda o zamanki Arap ümmilerin kolayca anlayacağı basit benzetmelerdir.
Allah’ın eli onların ellerinin üzerindedir-Fetih 10 KURAN
Yani Allah'ın yaptırım gücü onların yaptırım gücünün üzerindedir.
Allah'ın ipine sımsıkı sarılın....Ali imran 103 KURAN
Yani Allah'ın yolladığı ilkelere sımsıkı sarılın.
Yani burada sadece basit eğretileme vardır.Eğretileme=benzetme amacı güdülerek,sözün başka bir söz yerine kullanılması suretiyle yapılan söz sanatı.
Teşbih (Benzetme):Anlatımı güçlendirmek amacıyla, aralarında ortak nitelik bulunan iki varlık ya da kavramdan,ortak nitelik yönünden güçlü olandan zayıf olana aktarma yapılmasıdır.
https://www.turkedebiyati.org/soz_sanatlari/tesbih_soz_sanatlari.html
https://tr.wikipedia.org/wiki/Teşbih
Mecaz:Bir sözcüğün gerçek anlamından bütünüyle uzaklaşarak kazandığı yeni anlamlarla yapılan edebi sanattır.
https://www.turkedebiyati.org/mecaz-nedir/